KRAŠKI AGROTURIZEM (AGROTUR) – Program čezmejnega sodelovanja Slovenija-Italija 30021

Nosilec: dr. Klemen Lisjak

Sodelavci: dr. Andreja Vanzo, dr. Dejan Bavčar, dr. Franc Čuš, dr. Helena Baša Česnik, dr. Špela Velikonja Bolta, mag. Vida Žnidaršič Pongrac, Lucija Janeš, dr. Borut Vrščaj, Janez Sušin, dr. Marjeta Čandek Potokar, dr. Martin Škrlep, mag. Špela Modic, Vojko Škerlavaj

Trajanje 01.10.2011–30.09.2014

Kras zaznamujejo edinstvene klimatske in geološke značilnosti, izjemna pestrost favne in flore ter značilna kraška krajina s svojimi tradicionalnimi pridelki in produkti. Vse našteto daje temu območju edinstvenost, ki predstavlja pojem v svetovnem merilu. V okviru projekta Agrotur, smo s celovitim pristopom želeli izboljšati kakovost in prepoznavnost vina teran ter kraškega pršuta, sinonima prepoznavnosti Krasa. V treh letih trajanja projekta smo tako s horizontalnim (med raziskovalnimi inštitucijami) kot vertikalnim povezovanjem (do končnih uporabnikov, vinogradnikov, lokalnega prebivalstva …) izpeljali vrsto aktivnosti za izboljšanje kakovosti in turistične prepoznavnosti Krasa, tradicionalnih kraških pridelkov in produktov ter njihovih pozitivnih učinkov na zdravje. Z najsodobnejšo analitiko smo natančno preučili bioaktivne komponente terana in grozdja refošk treh letnikov ter njihov pozitivni vpliv na zdravje; obenem smo temeljito preučili kraška vinogradniška tla – jerino, kraško entomofavno (žuželke) ter negativne vplive kmetovanja na kraško okolje. Z aplikativnimi poskusi za izboljšanje kakovosti terana in kraškega pršuta, ki smo jih opravili pri vinogradnikih in pridelovalcih pršuta na Krasu, smo prišli do novih znanj, ki bodo lokalnim pridelovalcem v pomoč pri kmetovanju, promociji in trženju tradicionalnih kraških produktov.

V treh letih smo v laboratorijih partnerskih raziskovalnih inštitucij opravili analize več kot 60.000 različnih komponent, spojin, aktivnih snovi s katerimi smo pridobili nova znanja o kraških pridelkih in produktih, njihovi pridelavi in predelavi ter vplivih novih tehnologij na njihovo izboljšanje. Rezultate raziskav smo predstavili na štirih različnih simpozijih, ki smo jih organizirali v okviru projekta, jih objavili v zbornikih, strokovnih in znanstvenih revijah ter več diplomskih delih, ki so jih opravili študentje v okviru projekta na Univerzi v Novi Gorici.

Turizem na Krasu je zelo pomembna gospodarska panoga, zato je bil eden od ciljev projekta Agrotur postaviti novo, skupno čezmejno blagovno znamko »Kras, destinacija avtohtonih produktov«. Naš namen je bil podpreti vse dosedanje aktivnosti na področju kraškega agroturizma in promovirati tradicionalne kraške produkte. V sklopu projekta smo postavili mrežo ponudnikov turističnih prenočitvenih zmogljivosti (t. i. čezmejni razpršeni hotel: http://www.hoteldobregaterana.si/), kjer ponujajo svoje prenočitvene kapacitete, pridelke in produkte turistične kmetije na čezmejnem Krasu. Namen mreže je izboljšati prepoznavnost in povečati število turistov na Krasu, saj bomo na ta način optimizirali lokalno ekonomijo in ohranili kraško podeželje aktivno ter prijazno kmetijam.

Seveda pa projekt ne bi uspel brez aktivnega sodelovanja kraških pridelovalcev terana, združenih v konzorcija na slovenskem in italijanskem Krasu. Promocije, ki so jih opravili kraški vinogradniki na obeh straneh meje, so igrale ključno vlogo pri izboljšanju prepoznavnosti Krasa in terana doma ter v tujini. Z njihovo pomočjo in delovanjem je projekt dobil smisel in prave rezultate, kar je bil cilj financiranja čezmejnih projektov v okviru programa Slovenija–Italija 2007–2013.

Več o projektu se nahaja na spletni strani www.agrotur.si

Brošura Kraško okolje

Brošura Bioaktivne spojine terana

Brošura Tradicionalni Kraški pridelki in produkti